Wat vertel je op verjaardagen dat je doet?
Klantenservice Medewerker zijn bij Coolblue.
En in Samson-en-Gert taal?
Ik word betaald om op Facebook te zitten. Dat is mijn standaard openingszin tegenwoordig. Ik mag op de Twitter en Facebook pagina’s van Coolblue zitten om mensen te helpen met hun problemen. Eigenlijk meteen vragen beantwoorden via de computer, wanneer ze gesteld worden. En dat in het Nederlands, Frans, Engels en als het echt moet, in het Antwerps.
En hoe doe je dat dan?
Simpel, door gewoon te helpen en mee na te denken over de vragen die klanten ons stellen.
Wat voor vragen zijn dit meestal?
Dit zijn meestal vragen over bezorgingen. Wanneer gaat mijn pakketje arriveren? Waar gaat het geleverd worden? Het waar en wanneer van die bestellingen. Vragen over kapotte producten. Hoe kan ik dit terugsturen? Hoe lang gaat dit duren? Of zelfs vragen over de producten zelf. Is deze televisie geschikt voor 4K? Echt een grote verscheidenheid, elke dag opnieuw.
Wat doe je als eerst?
Ik ga altijd eerst kijken naar de nieuwste berichten die zijn binnengekomen. Ik lees die zonder verpinken, soms met een zuchtje, en denk na over hoe ik deze persoon in kwestie kan helpen. En dan antwoord ik meteen op die persoon, om die zo goed mogelijk te assisteren in het vinden van een oplossing.
Niet eerst koffie?
Haha, ja dat zeker. Elke dag, voor ik start, maak ik toch even een pitstop in de kantine, om dan al zingend aan mijn werkzaamheden te beginnen, met een goed pompoen-crème soepje in de hand. Berichtje kijken en starten.
Waar word je altijd blij van?
Ik word echt blij van mensen die op een originele manier hun probleem aankaarten. Mensen die per definitie niet boos zijn, wel teleurgesteld, maar hun probleem zo verwoorden, dat het makkelijker wordt om op in te pikken. Die op voorhand zelf al relativeren, dat maakt de dialoog erna sterker. Dat, en mensen die heel gelukkig zijn met hun kaartjes of pakketjes en dat uitgebreid van de daken schreeuwen op hun eigen kanalen. Stiekem word ik daar een beetje trots van.
Hoe ziet je team eruit?
Op dit moment zijn we met acht. De helft oude rotten en de andere helft nieuw begonnen. We zijn een apart deel binnen de klantenservice, met een eigen team en klantendossiers, maar je merkt heel snel dat er behoorlijk wat overlap met de teams op telefonie en mail is, omdat je die klant ook verder behandelt na het eerste contact op sociale media.
Ben je verantwoordelijk voor het beter maken van anderen?
Nu, zelf ben ik doorgegroeid vanop de Klantenservice Telefonie naar deze functie en probeer ik de anderen steeds te helpen met het creatieve aspect rond de job. Want dat is ook echt aanwezig. Hoe kan je op een zo Coolblue mogelijke manier antwoorden op de klanten? Die feeling probeer ik ook uit te stralen naar de mensen die hier recent begonnen zijn. Alles voor een glimlach, op de beste manier.
Wat was de raarste vraag, tot dit interview toe dan, die iemand over je functie stelde?
“Is dat echt je job?” is er eentje die ik veel te horen krijg, maar de topper blijft nog altijd die ene keer toen iemand me vroeg of Coolblue ook hondenvoer verkocht. Misschien toch even aankaarten bij de Media Consultants.
Wanneer stuur je me wel of niet door naar Werken bij Coolblue?
Als je creatief en vlot kan schrijven en een gezonde dosis empathie hebt, heb je al zeker een stap voor. Snel probleemoplossend denken is ook altijd een geweldige vaardigheid om te hebben in deze job. Een originele kijk op de wereld hebben, helpt ook. Oh, en een beetje Frans is altijd mooi meegenomen.
Ananas op pizza?
Ik vind dat lekker. Echt één van mijn lievelingsgerechten. Ik ben echt fan van alles dat op een pizza ligt. Ja, zelfs ansjovis. #hatersgonnahate
Wil jij als eerste weten wanneer er nieuwe vacatures beschikbaar zijn? Stel dan een vacaturemelding in en ontvang de nieuwste vacatures per e-mail.